Home Contact Sitemap familieboom
Terug naar de vorige pagina
 


Meer informatie
Ontmoetingen met Solomon Raj, Bisschop Selvamony, Bisschop Rajarathnam, Gabriele Dietrich, Mariamma, Prasad, Ds Haia


Onze belangrijkste partner in India is de Kerk van Zuid India. Ontstaan uit zendingswerk van verschillende kerken in Europa en de Verenigde Staten is deze kerk nu sinds 1947 een gefuseerde kerk. Vanzelfsprekend heeft dit "SoW" proces veel inspanning gekost. Het is nog altijd niet ideaal, ook daar wonen gewone mensen. Maar het is één kerk, nu al ruim 50 jaar! Er is gekozen om als leiders in de kerk bisschoppen aan te stellen, net als bij de Anglicaanse kerk. Er zijn dus 21 bisdommen, van zeer verschillende grootte en met zeer verschillende problemen en mogelijkheden.

Al reizend in India ontmoet je allerlei mensen, inspirerende mensen. Het zijn deze mensen, met name genoemd (!), die mij elke keer weer nieuwe inspiratie geven en weerhouden van een gevoel van hopeloosheid. Het is maar al te gemakkelijk om je af te keren van dat land en de mensen en te constateren dat het hopeloos is, niet te veranderen, niet te redden. Wat een wantoestanden, wat een armoede en onderdrukking. En na een lange reis kom je terug in Nederland en bemerkt dat, als je maar goed rondkijkt en luistert, hier net zoveel onrecht is. Ook hier corruptie, uitbuiting, rijkdom en armoede. In India is het meer zichtbaar, hier moet je je er meer van bewust zijn om het goed te kunnen zien. Maar ook hier in Nederland, in Amersfoort, moeten mensen te vinden zijn die kunnen spreken over bevrijding, en ons tekenen van hoop laten zien.

Ik wil u nu iets vertellen over enkele van die inspirerende mensen die ik in de loop van mijn bezoeken in India heb ontmoet en goed heb leren kennen. Hen te ontmoeten heeft mij erg verrijkt. Daarom wil ik hen bij name noemen want namen zijn belangrijk. Het noemen van namen verbindt ons en onze partners vragen of wij voor hen willen bidden. Wanneer wij bidden voor anderen noemen wij hen ook bij hun naam zoals God ons bij onze naam noemt.

Solomon Raj
Een schilder, kunstenaar en theoloog. De ets die in de kerk te zien is geeft een beeld van wat Jezus betekent voor de armen in India. U ziet Jezus afgebeeld als één van hen, te midden van allen die lasten moeten dragen.
Solomon Raj is afkomstig uit de groep van de Dalits (de vroegere onreinen, de kastelozen). Hij kon naar school gaan, maar velen van de Dalits kunnen dat nog niet. Zij zijn nog steeds niet alleen kasteloos maar ook rechteloos.
Hij heeft natuurlijk nog veel meer kunstwerken gemaakt, maar uit al zijn werk spreekt deze boodschap van het evangelie: Christus is in de eerste plaats voor de verwaarloosden, de uitgestotenen gekomen. Hij wil ook heel duidelijk laten zien dat Jezus ook Indiër is. Jezus is voor iedereen gekomen, voor elk volk, voor elk ras en van alle tijd.

Bisschop Selvamony
Al jaren geleden kwam ik in contact met deze bisschop, de ex-bisschop van Kanyakumari, helemaal in het zuiden van India. Maar wat een bijzondere man. Zeer bescheiden wat zich zelf betreft. Neemt geen blad voor de mond wat de misstanden in de kerk betreft. Hij is 'gewoon' uit het kerkelijk systeem gestapt toen hij het gevoel kreeg dat hij daarin niet meer optimaal kon functioneren. Vervolgens startte hij in zijn eigen dorp extra lessen algemene kennis voor de meisjes uit de omgeving. Hij was ervan overtuigd dat wilde iets kunnen veranderen in de maatschappij je de jonge vrouwen een opleiding moet geven. Je moet hen helpen op eigen benen te staan, hun eigen mogelijkheden te leren kennen en gebruiken. Wij zijn hem toen financieel gaan helpen. Er waren op een gegeven moment hele discussies met hem per brief over de problemen van de vrouwen en wat er aan te doen zou kunnen zijn. Later kwam hij tot de conclusie dat er in nog een eerdere periode van het onderwijs iets moest gebeuren. Hij wilde de moeders benaderen over de opvoeding van de kinderen, en dan natuurlijk ook de opvoeding van de jongens. Want je kunt niet iets aan de positie van meisjes en vrouwen doen als de jongens en mannen dit niet begrijpen en alleen maar er tegen zijn. Kortom een geïnspireerd mens die ook anderen kon inspireren. Hij is nu oud en heeft zich teruggetrokken uit dit werk, jammer. Maar ik kan hem nog wel zo nu en dan bezoeken.

Bisschop Rajarathnam
Opnieuw een bisschop, dat wel. Maar in de kerk van Zuid India is de bisschop een belangrijk mens. Een goede bisschop kan het bisdom tot bloei brengen, zowel op geestelijk gebied als op economisch gebied. Maar een bisschop die geen gezag heeft, geen ideeën voor zijn kerk, kan alles in het slop laten lopen, want dan gebeurt er niets. Gelukkig zijn er velen die op gedreven wijze werken aan de opbouw van hun bisdom.
Rajarathnam is een paar jaar geleden bisschop geworden van een van de armste bisdommen, arm op financieel gebied. Hij beheert een heel groot gebied met eigenlijk alleen maar arme gemeenteleden. De enkelen die in de loop van de jaren meer geleerd hebben zijn weggetrokken naar de grote steden. Maar bisschop Rajarathnam is niettemin met allerlei plannen begonnen en heeft al van alles opgezet. En dat gebeurt dan met te weinig geld, maar in het geloof dat dat geld er wel zal komen. Op dezelfde manier werd in de dertiger jaren begonnen met de bouw van de kleine kathedraal van dit bisdom Dornakal. De toenmalige bisschop Azariah was een man met grote visie en ook een groot vertrouwen. In hetzelfde godsvertrouwen heeft bisschop Rajarathnam zijn kathedraal laten renoveren opdat de kerk er prachtig uit zou zien ter gelegenheid van het 60-jarig jubileum van de kerk in januari 1999. De aannemer, een Hindoe, was tevreden met een kleine aanbetaling. En de kerk ziet prachtig uit, dat heb ik zelf gezien. En in het onlangs gemetselde doopfont werden tientallen mensen gedoopt. Tot grote vreugde van de omstanders. Wat een groot geloof!

Gabriele Dietrich
Gabriele is nog altijd één van onze uitgezonden medewerkers in India. Er is overigens nog maar één echtpaar namens onze kerken daar. Zij en haar man wonen en werken sinds 1975 aan het Theologisch Seminarie in Madurai. Zij wonen daar dus al bijna 25 jaar. Hun kinderen krijgen daar hun opleiding; zij komen niet meer terug naar Nederland. En zeker Gabriele niet, want zij heeft sinds enkele jaren het Indiase staatsburgerschap. Zij voelt zich volkomen Indiase. Dat is ook wel te zien op deze foto. Al zal ze altijd zeggen dat ze de lokale taal (Tamil) nog niet goed genoeg spreekt. Niet alleen op het Seminarie maar ook in de vrouwen beweging is Gabriele actief. De lokale vrouwenbeweging in Madurai, de overkoepelende Vrouwen Bond van heel Tamil Nadu en dan ook nog in meerdere groepen die voor heel India actief zijn. Dankzij haar achtergrond, opleiding en ervaring kan zij een heel speciale rol spelen. Beter dan vele anderen kan zij beoordelen wat er aan de hand is in India, met de vrouwen, hun werk, hun mogelijkheden en onmogelijkheden. Zij zal proberen daarover te schrijven, te spreken en zo nodig actie voeren. Samen met vele honderden andere vrouwen heeft zij enkele maanden geleden nog in New Delhi op het trottoir gezeten, actie voeren ten bate van de vrouwen. En dat was maar een van de zaken. Altijd is zij bezig, aan de telefoon, op de fiets naar een bijeenkomst in hun eigen centrum. Moet er verder gereisd worden dan gaat het per bus of trein. Enkele dagen in de trein reizen is heel gewoon in dit grote land. En vanuit de trein schrijft zij soms een brief naar Nederland. Want ze vindt dat wij op de hoogte moeten blijven van alles wat er in India speelt. Bij een ontmoeting in Madurai gaat ze er voor zitten en vertelt en legt uit. Want ze vindt dat wij het moeten begrijpen. Haar gedrevenheid dwingt ons beter op te letten, ons bewust te zijn van de achtergronden van misstanden in de ontwikkeling. Maar deze kennis brengt voor ons ook verplichtingen met zich mee. Zij weet ons ook te vinden als hier in Nederland publiciteit moet komen over bepaalde misstanden in India. Zoals over de stuwdam in de Narmada Vallei. En omdat wij weten dat zij zelf zo hard werkt en wij inmiddels begrijpen hoe belangrijk de zaken zijn die zij aan de orde stelt doen wij ook ons best voor haar.

Mariamma
Mariamma heb ik maar even ontmoet tijdens een bezoek aan een organisatie die zich met steun van onze kerken bezig houdt met het oprichten van vrouwengroepen in een groot aantal dorpen. Als zo'n groep vrouwen zich georganiseerd heeft, een voorzitter heeft en iemand die een klein beetje kan boekhouden, dan gaan ze samen sparen. Dit duurt natuurlijk wel even, want meestal zijn de vrouwen analfabeet en moeten ze dit allemaal nog leren. Maar samen kun je veel makkelijker sparen dan in je eentje. Dan sta je ook sterker tegenover je man of je zoon die vindt dat hij het geld nodig heeft. Elke week wordt er een klein bedrag bij elkaar gelegd en om de beurt mogen ze dat lenen. En natuurlijk wordt er terug betaald. Daar letten ze zelf goed op. Meestal wordt het geld gebruikt voor een klein handeltje, voor het schoolgeld van de kinderen of bijvoorbeeld voor de aankoop van een geit. Op die manier zijn ze niet meer afhankelijk van de geldschieters en krijgen ze het gevoel eindelijk greep op hun eigen leven te hebben. Dat geeft een groot gevoel van bevrijding. En als zo'n groep zich bewezen heeft en een bedrag bij elkaar hebben kunnen ze van de bank, van regeringsfondsen, een grote lening krijgen. Dan kunnen ze iets groots opzetten. En deze Mariamma leidt één van die geslaagde groepen die een grote lening kregen. Daar vertelt ze over, zittend voor een grote groep vrouwen. Ik zat naast haar en keek naar haar. Maar iedereen vond het verhaal dat ze daarna vertelde nog mooier. Stralend vertelde ze hoe ze de rijke man uit het dorp voor wie ze werkt op het land met haar plastic slipper dreigde toen hij haar wilde 'pakken'. Zij had hem afgestraft! Prachtig vond iedereen het. Dat is echte bevrijding als je als vrouw ook de baas blijft over je eigen lichaam. Want reken maar dat zoiets meestal anders afloopt op het platte land in India.

Prasad
Deze jongen die er zo mooi en netjes uitziet is één van de kinderen die moeten werken in plaats van naar school te gaan. Er zijn heel veel werkende kinderen in India, miljoenen. Meer of minder worden ze afgebeuld. Soms al heel jong moeten ze werken om te kunnen overleven. Kinderen worden verkocht door de ouders omdat die zelf geen enkele andere mogelijkheid meer hadden. Kinderen moeten als slaven werken omdat hun ouders schulden hebben waar ze niet meer onderuit kunnen. En dan zijn er gelukkig mensen die hier iets aan proberen te doen. Natuurlijk gebeurt dat nog veel te weinig en wij kunnen ook maar heel weinig helpen. Maar deze Prasad woont toevallig in het dorp waar wij vanuit onze kerken een school steunen die speciaal is opgericht voor werkende kinderen. Ouders worden bepraat. Er moet een goede onderwijzer gezocht worden en dan lukt het soms. Prasad moest de geiten hoeden, maar nu mag hij naar school; leren zoals andere kinderen doen. Een geweldig belangrijke gebeurtenis, want zonder kennis komt niemand verder. Schoolgaan, weten wat er mogelijk is, dat is een geweldige bevrijding!

Ds Haia
De foto is jammer genoeg te donker, maar hier ziet u rechts ds Haia en links ds Sangkhuma. Beiden op dat moment (1997) secretaris van de Presbyteriaanse kerk van India. Deze kerk is voor het grootste deel te vinden in het Noord-Oosten van India (helemaal ten noorden en oosten zelfs van Bangladesh) en heeft ruim 800 000 leden. Onze kerken zijn met hen in contact gekomen omdat wij eigenlijk dezelfde achtergrond hebben. Protestant, maar zij uit de traditie van Wales. Een kerk die ruim 100 jaar bestaat, heel anders van aard dan de kerk van Zuid India. Een grote zeer levende kerk, met als belangrijkste prioriteit de verkondiging van het Evangelie en het planten van kerken. Ik ben er nu twee keer geweest en deze bezoeken waren een uitdaging en een rijke ervaring. Je wordt bevraagd over je eigen kerkelijke traditie, hoe is het in onze kerken. Wat doet de jeugd, wat doet de vrouwen beweging? Als er dan bij ons minder mensen in de kerk komen wat doen wij daaraan? Hebben wij evangelisatie campagnes? En als gast wordt je gevraagd op de kansel te gaan staan en de Blijde Boodschap te brengen. Een kerk overlopend van activiteiten. Een overweldigende ervaring voor een bezoeker. Met hun aanpak was ik het niet altijd eens (vrouwen, jeugd), maar aan de andere kant zijn er dan zaken waar je alleen maar jaloers op kunt zijn. Je wordt gedwongen om telkens na te denken en je af te vragen waarom wij bepaalde zaken anders doen dan zij. Hebben wij wel gelijk, doe ik hetzelf wel goed! Waarom hebben wij geen 900 zendelingen? Hebben zij verkeerde prioriteiten? Zo'n relatie met deze kerk, deze broeders en zusters, dwingt ons na te denken over onszelf, misschien doen wij het toch niet goed! Een verrijkende ervaring die vaak beschaamd doet staan.


Lucie M. Dulfer-Luijendijk
Amersfoort, september 1999